Belastingvrij rijden zonder rijbewijs? Bouw je auto om tot ‘brommobiel’

2014-08-13 / Fiscaal

Een Motorvoertuig met Beperkte Snelheid, ofwel een MMBS.

Daarvoor zijn een paar kleine technische handelingen nodig. De hogere versnellingen worden onbruikbaar gemaakt en de achterbank gaat eruit, omdat een MMBS geen personen mag vervoeren.

Na een herkeuring door de RDW wordt de kentekenplaat ingenomen en mag de veredelde brommobiel de openbare weg op. Snel- en autowegen zijn daarbij uit den boze.

Voordelen van omgebouwde auto

Best gek. Waarom zou je je nieuwe bolide begrenzen en ombouwen tot een valse brommobiel? Dat heeft een aantal voordelen:

- Vanaf 16 jaar mag je erin rijden.
- Je hebt geen rijbewijs (B) nodig, een brommerrijbewijs (AM) is voldoende.
- De omgebouwde auto is niet kentekenplichtig, dus je betaalt geen wegenbelasting.
- De APK-keuring is ook niet meer verplicht.
- Geen verkeersboetes meer door de snelheidsbegrenzer.
- Bij aankoop van een nieuwe auto hoef je geen BPM af te dragen.

Het ombouwen is volledig legaal en mag al tientallen jaren van de Nederlandse wet. Tot voor kort werd er mondjesmaat gebruik van gemaakt; in 2010 reden er slechts 3 omgebouwde auto’s rond, volgens cijfers van de RDW.

Maar sindsdien stijgt het aantal fors. Vorig jaar ging het om 360 auto’s en in de eerste anderhalve maand van dit jaar stond de teller al op 113. In het huidige tempo zijn er aan het einde van het jaar meer auto’s omgebouwd dan dat er brommobielen zijn verkocht. Die verkoop daalde in 2013 voor het vijfde jaar achtereen en kwam uit op 922 stuks.

Populair bij jongeren en ouderen

Omdat je al vanaf je zestiende achter het stuur mag kruipen van de begrensde wagen, is de ombouwregeling populair bij jongeren.

Maar ook ouderen kiezen ervoor om hun auto begrenzen. Daarbij speelt vooral mee dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen voor de ombouwauto. Handig als je nauwelijks rijdt. Ook kun je gewoon de weg op als je bijvoorbeeld slechtziend bent.

Wet aangepast per 1 januari

Zoals dat gaat bij populaire mazen in de wet, worden ze snel gedicht. Zo ook bij de ombouwregeling. Vanaf 1 januari 2015 heb je een T-rijbewijs nodig om in een motorvoertuig met beperkte snelheid te mogen rijden.

Dit ‘trekkerrijbewijs’ is vooral bedoeld voor jongeren van 16 en 17 die met een tractor in de landbouw werken. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur (VVD) liet begin deze maand aan de Kamer weten dat het T-rijbewijs ook gaat gelden voor MMBS-auto’s.

De maatregel gaat branchevereniging BOVAG niet ver genoeg. Die wil dat de omgebouwde auto’s op een andere manier worden gekeurd, omdat de begrenzing nu makkelijk te omzeilen zou zijn. Ook het ontbreken van een APK-keuringsplicht is BOVAG een doorn in het oog.

Daarnaast vindt de organisatie dat de begrensde wagens wegenbelasting af moeten dragen. Zo moet het voor jongeren onaantrekkelijker worden om op hun zestiende al over de openbare weg te rijden in een omgebouwde auto.

Bron: www.z24.nl

Laatste Nieuws