De verstrekking van informatie via internet wordt met ingang van 1 januari 2014 een wettelijke voorwaarde voor de ANBI-status. Bestaande ANBI’s en ANBI’s in oprichting zullen hierop moeten anticiperen. Is uw website ANBI-proof?
Nieuwe publicatieplicht: uitbreiding
ANBI voorwaarden
Op 16 juli jl. heeft de staatssecretaris de nadere
invulling van de nieuwe publicatieplicht voor ANBI’s aan de Tweede Kamer
toegezonden. De huidige ANBI-voorwaarden worden uitgebreid met een verplichting
tot het openbaar maken van diverse gegevens op internet. ANBI’s mogen de
informatie op hun eigen website publiceren of gebruikmaken van
gemeenschappelijke voorzieningen die aangeboden worden door
brancheorganisaties.
Welke gegevens moeten beschikbaar
zijn?
De volgende gegevens moeten voor elke belanghebbende beschikbaar
zijn: naam, RSIN, contactgegevens, doelstelling, actueel beleidsplan, de
samenstelling van het bestuur, een verslag van de uitgeoefende activiteiten en
inzage in de financiële huishouding. Bij dit laatste punt wordt onderscheid
gemaakt tussen fondswervende instellingen en vermogensfondsen. Fondswervende
instellingen zijn verplicht tot publicatie van een balans en de staat van baten
en lasten. Zuivere vermogensfondsen kunnen volstaan met een (verkorte) staat van
baten en lasten en een overzicht van de in het kader van de bestedingen gemaakte
reserveringen en het verloop daarvan. Zij hoeven dus geen balans te
publiceren.
Motie bekendmaking
bestuurders
Naar aanleiding van de motie van het lid Omtzigt is in de
regeling opgenomen dat de ANBI’s die de namen van hun bestuurders openbaar
moeten maken in het handelsregister, die namen ook moeten publiceren in het
ANBI-register. Voor een zeer beperkt aantal vermogensfondsen geldt een
uitzonderingsbepaling, in geval het publiceren van de namen van de bestuurders
een reëel gevaar oplevert voor de persoonlijke veiligheid van deze bestuurders
of van hun familieleden.
Bron: flexbv.wordpress.com